Oto lista znanych mi seriali made in ,,skania ,, na bardzo dobrym poziomie :)
Wallander - prod.Szwecja
Wallander -prod.W.Brytania /też bardzo dobra /
Livvagterne -Biuro ochrony prod.Dania
Forbrydelsen -duński pierwowzór The Killing /USA
Kommissar Winter-prod.Szwecja
Irene Huss-prod.Szwecja
Varg Veum-Instynk Wilka -prod.Norwegia
Kaznodzieja /Kamieniarz/Ofiara Losu -szwedzki miniserial
.....miłego oglądania ;)
Dzięki za podzielenie się :) Ze swojej strony dodałabym jeszcze Den som dræber/Zabójcy, pierwowzór amerykańskiego Those who kill/Zabójczy instynkt
A z filmów polecam "Jabłka Adama" - czarna komedia pełna absurdów i niespodziewanych zwrotów akcji
Jabłka Adama wymiatają, ale to nie jest klimat "Mostu nad Sundem". Tak czy siak, warto obejrzeć...
jest jeszcze cała seria adaptacji Camilli Läckberg "Saga o Fjällbace" z głowną bohaterką Eriką Falck. Maria Wern też jest niezła. Serial Zabójcy dla ludzi o mocnych nerwach. Rewelacyjny jest też Orzeł czyli "Ørnen.en.Krimi.Odyssé" No i nie napisałeś nic o arcydziele czyli o Millenium. Nawiasem mówiąc wyszła już 4 część , której zarys został znaleziony na laptopie Stiega Larssona , a resztę dokończyło kilku zaproszonych autorów. Tylko czekać aż zabiorą się za ekranizację. Oglądałem jeszcze kilka , ale teraz wyleciały mi z głowy. Pozdrawiam
dodam jeszcze ,że właśnie obejrzałem 1 odcinek trzeciego sezonu Mostu nad Sundem . Jednym słowem REWELACJA
możesz obejrzeć na DR czyli duńska telewizja publiczna, ale musisz mieć program , który zmieni Twoją lokalizację na duńską. No i oczywiście teksty są po duńsku i szwedzku (można włączyć duńskie napisy)
No właśnie liczyłam, ze obejdzie się bez zmiany ip. Chyba poczekam na inne źródła ;-)
Mozna :) ale w wersji oryginalnej znaczy sie dunsko-szwedzkiej, i nie trzeba zmieniac IP, mozna zassac :P
polecam:
1. Jordskott
2. Mammon
3. Fortitude
4. The Shadow Line
może nie wszystkie to filmy skandynawskie, ale szczerze polecam :) a MS jest już dostępny online z napisami
O Jordskott i Fortitude nie słyszałem , dzięki za zwrócenie uwagi na te pozycje . pozostałe dwa znam.
PS gdzie mogę znaleźć MS z polskimi napisami. Oglądałem po duńsku , ale niektóre dialogi budzą jeszcze moje wątpliwości i chciałbym się upewnić
Jordskott-ogladalam.... jak dla mnie za bardzo naciagane, za duzo SF, niby mrocznosc tam jest ale to nie to samo, bo wydziwiaja, a ja takich rzeczy nie lubie
Ps. sa dostepne napisy po polsku
Mammon -oglądałam w oryginale, niby pierwsze odcinki ciekawe, ale samo zakończenie niedopracowane i bez smaku, byłam zawiedziona na koniec
Mnie też zakończenie tego serialu rozczarowało, miałam wrażenie, że scenarzyści nie mieli konkretnego pomysłu.
Dodałbym do tej listy jeszcze brytyjski serial Line Of Duty http://www.filmweb.pl/serial/Line+of+Duty-2012-658891
Dorzuciłbym jeszcze tegoroczny szwedzki "Modus" na podstawie powieści norweskiej pisarki Anne Holt "Materialista". Ośmioodcinkowy thriller kryminalny. Napisy do pierwszego odcinka juz są, pomału dłubie resztę. Będzie całość.
dzięki za napisy (właśnie go obejrzałam) i pozdrowienia dla ich adresatki, mam nadzieję, ze doceniła gest:)
do drugiego sezonu nie robiłeś już napisów? świetna seria i dzięki za pierwszy sezon z didaskaliami;-)
Co prawda z innego tematu ale myślę, że to dobre miejsce by się powtórzyć :)
Co do seriali to polecając dobre skandynawskie produkcje ciężko zapomnieć o genialnych angielskojęzycznych produkcjach, wpisujących się w ten sam mroczny klimat zbrodni i ogólnie nieprawości wszelakiej ;)
Skandynawskie:
1. Wallander (z Kristensenem) - szwedzki
2. Forbrydelsen (the Killing) - duński
3. Instynkt Wilka - norweski
4. Zabójcy (Den som dræber) - duński
5. Morderstwa w Fjällbace - szwedzki
6. Naoczny świadek - norweski
7. Okupowani - norweski (może nie kryminał ale klimat jest ;)
8. Äkta människor (Prawdziwi) - świetne, szwedzkie SF
9. Komisarz Winter - szwedzki
10. Hamilton - szwedzki
Angielskojęzyczne:
1. Fortitude - UK
2. Happy Valley - UK
3. Broadchurch - UK
4. Upadek (the Fall) - UK
5. Tajemnice Laketop - AUS
6. Wallander (z Branagh) - UK
7. Dorwać Milata - AUS
8. True Detective - USA
9. Millennium (z Henriksenem) - USA
10. Safehouse - UK
11. Zaginiony - UK
12. What remains - UK
13. Durham County - KAN
W końcu może nie klasyczne kryminały tylko szpiegowskie ale równie genialne :)
1. The Honourable Woman (Uczciwa kobieta)
2. Homeland
Ponoć świetne, choć jeszcze nie widziałem:
1. Lillyhammer
2. Jordskott
3. Hinterland
4. Shetland
5. Mayday
A ja polecam SALAMANDER - belgijski kryminalny serial z 2012. Bomba:
http://www.filmweb.pl/serial/Salamander-2012-685820
Świetny jest jeszcze brytyjski "Line Of Duty", nie można się tylko zrażać początkiem, bo trzeba trochę czasu żeby oswoić się ze specyficznymi zasadami i kulisami działania brytyjskiej policji wewnętrznej, dziwnymi w porównaniu z polskimi czy amerykańskimi standardami.
Line of duty jest świetne bo oprócz wciągającej fabuły pokazuje te wszystkie proceduralne monotonne pierdoły które w większości filmów są pomijane, jak chociażby początek nagrywania przesłuchania :)
Ja jestem teraz na etapie miniserialu "Naoczny swiadek"
http://www.filmweb.pl/serial/Naoczny+świadek-2014-720393
Jeżeli chodzi o podobny klimat:
1) Se7en - film, Most nad Sundem to praktycznie kopia tego genialnego filmu
2) Monster - serial anime, oglądanie Mostu nad Sundem wywołało u mnie skojarzenie z tą serią, podobny klimat
Jeszcze to:
1) "100 Code" (2015)
2) "Elven"/Rzeka (2017)
3) "Tjockare än vatten" (2014)
4) "Ettor och nollor"/Jedynki i zera (2014)
5) "Graven"/Grobowiec (2004-2005)
6) "Morden"/Morderstwo (2009)
7) trylogia: "Kvinden i buret"/Kobieta w klatce (2013) + "Fasandræberne"/Zabójcy bażantów (2014) + "Flaskepost fra P"/Wybawienie (2016)
Polecam islandzką produkcję FANGAR, Więźniowie
Podobny klimat, ale nie kryminał
Drugi jest do obejrzenia gdzieś w sieci, może na cda lub Vider - choć podobno już nie tak dobry, ja po odcinku zrezygnowałam. Po „Moście nad Sundem” już bić mi się nie podoba :( polecisz coś?
Forbrydelsen, w sensie oryginalne duńskie The Killing! Moim skromnym zdaniem nawet lepsze od Mostu nad Sundem, mimo, że oglądałam jako drugie :)
Dzięki, obejrzę, The killing mi się bardzo podobało, a że wszyscy piszą, że duńska wersja lepsza, to nie mogę zostać w tyle :P